Tuesday, June 14, 2011

E699: Keabadian Cinta

Photobucket

: 11.43 pm.
: Malam yang hangat.
: Hari Rehat Sedunia.
: Air kosong & Sate Ayam + Kuah Kacang.
: Baju Tidur Kelawar. :D
: Siaran Langsung; Kelantan (1) VS Perak (0)
: Keabadian Cinta by Anuar Zain.

Ini adalah salah satu hasil tuaian di internet sejak saya pulang ke rumah dan berjumpa dengan streamyx. IDM saya tak pernah berhenti berkhidmat, selagi laptop ini on. Dari japanese drama yang entah berapa siri sudah saya download, bawak ke Maharaja Lawak kemudian diselang-selikan oleh cerita-cerita Melayu. Dan salah satunya adalah telefilem ini; yang dimainkan di Astro Citra.

Kisah cinta tiga dalam satu hasil garapan Kabir Bhatia.

Ini kisah cinta antara si tua dan si muda, si putih dan si sawo matang juga si pekak dan si buta. Kisah mereka dirangkai dalam satu cerita yang santai tapi sarat dengan mesej kasih sayang. Kisah Dina yang jatuh cinta pada kawan baik ayahnya, Rashad. Juga kisah Maya yang ingin mengahwini David, si jejaka mat saleh juga kisah Ehsan yang pekak dan bisu dengan Suri, si buta.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Kalau kita cintakan seseorang, semua masalah akan dapat kita atasi.

Bila difikirkan balik kata-kata makcik tua tu, betul juga. Bila kita sayang orang tu, kita cintakan dia, kita akan rasa semua benda akan jadi senang walaupun kenyataannya payah. Mungkin sebab bila ada rasa sayang dan cinta tu, semua perbuatan kita akan jadi ikhlas. Kita buat sebab kita nak buat, bukan sebab kita terpaksa. Contoh senang, macam kita topup hari-hari sebab kita nak kekal berhubung dengan dia. Kita tak akan rasa benda tu membazir sebab kita nak dengar suara dia, kita nak tahu keadaan dia dan kita juga akan usaha cari duit untuk topup walaupun waktu tu tengah sesak, asalkan dapat topup dan dapat berhubung dengan si dia.

Saya paling suka kisah antara Ehsan dan juga Suri. Ehsan, si bisu dan juga pekak manakala Suri adalah buta. Walaupun Suri cuma buta tapi dia masih boleh bercakap dan mendengar tapi tidak pada Ehsan. Jadi, apa yang menghubungkan mereka? Itulah sebab kenapa cerita mereka jadi sweet.

Orang kata cinta itu buta, tapi saya kata cinta membuatkan kita boleh melihat jauh ke dalam hati. Cinta tak perlukan mata, tak perlukan telinga, cinta cuma perlukan hati.
Ehsan

No comments:

Post a Comment