Saturday, April 28, 2012

E800: Juui Dolittle

Photobucket 

: 28 April 2012.
: Lagi-lagi bola, 2-0 dah woit.
: Bihun Goreng & Spritzer Mineral Water.
: Tee Shirt & Pants.
: Live Streaming; Malaysia VS Sri Lanka.
: Fix You - Coldplay.

Dalam sibuk-sibuk mengejar dateline, saya masih sempat untuk menghabiskan siri ini yang berbaki enam episod pada waktu itu. Tiga episod pertama saya sudah tengok lama dulu, tapi terhenti dek kerja yang menimbun. Yeaa, my bad. Balik kepada siri Juui Dolittle ini, antara sebab saya memilih untuk menonton cerita ia adalah disebabkan oleh ketiga-tiga tunggak utamanya - Oguri Shun (beliau dah kahwin bulan lepas, huhu) Inoue Mou (heroin Hana Yori Dango) dan juga Narimiya Hiroki (salah seorang tunggak dalam cerita Honey and Clover).

Juui Dolittle mengisahkan tentang Tottori, seorang doktor haiwan bermulut puaka yang memiliki klinik sendiri. Beliau yang memegang pada prinsip, pet care means business. Beliau hanya akan merawat haiwan tersebut jika pemiliknya bersetuju untuk membayar kos rawatan yang dikemukakan- selalunya mahal. Tajima Asuka, telah bersetuju untuk bekerja dengan Tottori bagi melangsaikan hutang beliau terhadap Tottori yang telah merawat kuda kesayangannya, Asuka Miraei. Cerita ini turut menfokuskan kepada Hanabishi Masaru, rakan sekuliah Tottori (orang yang selalu mengelarkan Tottori, Dolittle) yang merupakan seorang doktor haiwan terkenal tapi menyimpan rahsia yang beliau tidak mampu untuk melakukan pembedahan dek trauma. 

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Kalau mengikut review yang saya baca, ramai yang kata cerita ini membosankan. Tapi tidak pada saya. Jujurnya, susah untuk mencari sebuah drama yang memberikan fokus kepada dunia veterinar. Tapi tidak pada cerita ini. Ianya superb. Drama ini memberi lebih pengetahuan kepada pencinta-pecinta haiwan dalam memahami sikap haiwan, pet terutamanya. Kalau mengikut prinsip Tottori Sensei, saya akui beliau memang kejam. Tapi selepas menonton beberapa episod, saya sedar kenapa dia ada prinsip begitu. Nak tahu? Tengoklah.

Meeting you was the biggest joy in my life. 

Drama ini juga buat saya rindu pada Chubby, arnab putih yang pernah saya pelihara tiga tahun lepas. Elok tamat sahaja episod berkenaan arnab, saya tersedar sendiri kenapa Chubby begitu baik dengan saya. Perhatian yang saya bagi, buat ia selesa dengan saya lalu dia selalu tahu bagaimana untuk menceriakan hari-hari saya. Drama ini juga buat saya rasa yang one day fine, saya akan kembali membela seekor arnab. Pasti. 

Endingnya buat saya tersenyum seorang. :)

No comments:

Post a Comment