Thursday, March 29, 2012

E791: Kopi

Photobucket

: 29 Mac 2012.
: Oh beg sandangku.
: Kerepek Kentang.
: Maxi Pyjamas.
: Akasia - Cinta Buat Emelda.
: Hatiku Milikmu - Nera.

Ini bukan naskhah fiksyen pop pertama yang saya beli. Tapi ini antara naskhah yang masuk dalam senarai-kena-beli saya ketika saya mengetahui tentang kewujudannya melalui laman mukabuku. Tak tahu kenapa, tapi mungkin sebab saya tertarik dengan tajuknya - Kopi. Mungkin sebab aromanya, atau mungkin sebab rasanya yang mampu untuk buat aku celik mata sehari semalam tanpa masalah. Untuk Kopi ini, saya berjaya pujuk abang untuk bawa saya ke e-curve dan tercari-cari booth yang menjualnya.

Kopi - Sebuah Antologi Cerpen Fixi.

Bak tulisan yang tertulis di belakangnya, naskhah ini memang kaya dengan pahit, manis, hitam, putih, payau, pekat, sedap, likat, kelat sampai boleh buat saya khayal. 19 buah cerpen yang terkandung di dalamnya - ada yang sweet-sweet, ada yang manis-manis pahit dan ada juga yang bagi kejutan pada pengakhirannya. Saya tak pandai untuk mengulas lebih-lebih, tak mahu sebenarnya. Sengih senget. Cukuplah saya kongsikan tajuk-tajuk cerpen yang ada kalau-kalau mampu untuk menambat jiwa yang lain. Tapi sorry to say, penjualan Kopi secara online sudah pun ditutup. Kalau nak, kenalah berkunjung ke event-event tertentu atau paling senang, pergi sahaja ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur pada penghujung April nanti. Ada dekat sana nanti.

Kopi Tiga Rasa - Shaz Johar
Bersaksi Kopi - Dayang Noor
Kopi Kola - Nadia Khan
Kopi, Donut dan Bayang Gadis Berambut Hijau - Adib Zaini
Cinta Kopi - Gina Yap Lai Yoong
Luwak dan Kretek - Ridhwan Saidi
Kopi Percik - Amal Hamsan
Kau Kopikoku - Dheepan Pranthaman
Kopi Jantan Kaw - Nik Adam Ahmad
Cethu - Nabila Najwa
Barista Cinta - Shafaza Zara Syed Yusof
Hari Inditih - Asyraf Bakti
Malam, Di Meja Kau Lentok - Hafiz Hamzah
Ritual - Luc Abdullah
Tangan Berulat - Fadhli Al-Akiti
Venti - Redza Minhat
Kopi Julia - Faizal Sulaiman
Secangkir Kopi Bersama Dia - Syaihan Shafiq
Kopi Mimpi - Raja Faisal

Mendahului carta kesukaan saya adalah cerpen ke-3, 14, 5, 7, 2, 1 dan 18. Haha, sengaja disusun begitu. Kalau mahu review detail, sila ke laman Lord Zara, salah seorang pengarang untuk salah satu cerpen yang terkandung di dalam Kopi. Jemput ke sana, ya. Selain dari cerita-cerita yang ternyata mampu memberikan saya kepuasan, saya juga tersangat jatuh cinta dengan naskhah ini kerana saiznya yang kompak, font type yang sangat membantu pembacaan saya dan juga kertas-kertasnya yang buat saya kerap kali mencium naskhah ini, mengambil harum bau buku.

Khayal. :)

No comments:

Post a Comment