Wednesday, November 9, 2011

E748: Myuu Will Give Papa Her Legs

Photobucket 

: 03.48AM.

: Malam, biasa-biasa sahaja.
: Lenguh di sekitar pinggang.
: Dinner; Jus Tembikai & Spaggeti Bolognese.
: Maxi Pyjamas.
: Myuu Will Give Papa Her Legs (JDorama)
: Boku Wa Kimi ni Koi Suru by Ken Hirai.

Japanese Film again. Sigh.

Tiap kali diserang simptom-simptom PMS, penyakit M akan turut sama. Malas nak buat apa-apa pun sebab rasa tak selesa, lenguh pinggang dan sakit sikit di bahagian bawah perut. Rasa nak baring dan bergolek sepanjang hari. Jadi, saya buat keputusan untuk menonton sahaja. Saya masih memilih drama ala-ala melankolik tapi kali ini lebih kepada human drama. Bukan lagi kisah cinta, kali ini kisah kekeluargaan.

Myu no Anyo Papa ni Ageru atau Myuu Will Give Papa Her Legs adalah cerita yang diadaptasikan dari kisah benar berkenaan seorang lelaki yang bernama Yamaguchi Hayato yang berumur 25 tahun telah disahkan menghidap penyakit CIDP. Penyakit ini berkaitan dengan neuron dalam badan yang mengakibatkan Hayato tak dapat untuk mengawal pergerakan tubuh badan yang menyerang pada bahagian pergelangan tangan ke bawah dan dari lutut ke bawah. Yang sedihnya, Hayato ada isteri, Aya dan anaknya, Myuu. Hayato kena tanggung penyakit ni seumur hidup dia. Waktu mula-mula tahu yang penyakit ni tak ada ubat, Hayato dah mula putus asa nak hidup dan pernah cuba untuk bunuh diri, tapi still dia tak mampu nak bunuh diri dia sendiri. Tapi, kata-kata yang ditulis Myu di atas kertas untuk digantung pada pokok masa perayaan Tanabata itu akhirnya buat Hayato percaya, dia kena berusaha untuk terus hidup. Sekurang-kurang untuk keluarga kecilnya.

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Sifat kekeluarga itu terlalu menonjol dalam filem ini. Babak bila mana Hayato akan memejamkan matanya dan cuba untuk menikmati setiap bunyi yang ada di dalam rumahnya (bunyi pinggan berlaga, mesin basuh, potong sayur, suara isteri dan anak). Pada Hayato, setiap bunyi itulah yang akan buat dia rasa dia tak keseorangan dan bunyi-bunyi itu lambang kegembiraan. 
The sound told me, "You are not alone." - Hayato.
Satu lagi pastilah berkenaan dengan anaknya, Myu. Melalui filem ini buat saya sedar sekali lagi yang kasih sayang kanak-kanak itulah yang terpaling ikhlas pernah wujud dalam hati manusia selain kasih ibu bapa pada anak-anak. Ada satu babak tu, Myuu kata yang dia nak bagi kakinya pada papanya, Hayato. Dia kata lagi, kalau dia bagi dua-dua dia akan susah nak berjalan juga jadi bagi satu pun dah okey supaya papa dia akan sembuh balik. Otherwise, kesetiaan dan kekuatan Aya sebagai seorang isteri. Walaupun dia tahu yang dia akan susah sebab Hayato tak pasti akan sembuh atau tidak, dia tetap berkeras untuk tetap setia di sisi Hayato walau apa pun yang jadi.

No comments:

Post a Comment