Saturday, February 4, 2012

E781: Grrr... Geramnya!

Photobucket 


: 4 Februari 2012.
: Sejuk dan mulai sakit dada.
: Jus Tembikai & Chicken Chop.
: Maxi Pyjamas.
: Aku Mahu Terbang - Youtube.
: Terbang - Vierra.

Assalamualaikum.

Novel ini saya beli terus dari Jemari Seni, bersama-sama dengan novel Hlovate - Geng ABCDE Bercuti Ke Arau. Saya boleh terpengaruh untuk membeli novel ini lepas terbaca satu review di Goodreads which is tempat paling sesuai untuk saya memanjangkan list kena-beli yang ada dalam purse saya gara-gara review. Nasib badan. 
Marah itu sebenarnya ialah secebis api yang bersumber daripada api Allah yang menyala-nyala, yang panasnya naik ke pangkal hati dan api itu bersemadi pula di lubuk hati hingga berbara, kemudian diselaputi oleh abunya. Daripadanya pula terpancar sifat bongkak yang terpendam dalam hati orang yang sombong, seperti terpancarnya api daripada batu yang bergesel dengan besi. M/S 431
Marah. Itulah tema yang diangkat oleh penulis novel ini seterusnya menjadikan novel ini lain dari yang. Grrr... geramnya! mengisahkan tentang Ila seorang pekerja di syarikat Lanhua yang akhirnya meletak jawatan dengan notis 24 jam gara-gara marah dengan kenaikan gajinya yang sedikit. Semuanya gara-gara Chan menyerahkan surat perletakan jawatan kepada bos mereka yang ditulis oleh Ila ketika sedang marah. Demi menjaga egonya, Ila akur untuk berhenti kerja. Dari sini, bermulalah kisah Ila seorang penganggur yang duduk di rumah sewa dan sangat berkira orangnya. Dari kes orang buang sampah ikut tingkap, kawan cari waktu susah waktu senang dia lupa, kecil hati dengan anak saudara sendiri, berkecil hati dengan emaknya juga. Pendek kata, Ila asyik menuding jari ke arah orang lain. Itu tak kena, ini tak kena. Yang betul, hanya dia! 

Jujurnya, plot cerita ini terlalu panjang sebelum bertemu dengan klimaksnya. Itu sebablah saya mengambil masa yang terlalu lama untuk mengabiskan novel itu. Ceritanya bagus, banyak sangat teladan yang boleh diambil - kawal perasaan marah, jangan mudah nak menuding jari ke arah orang lain, jangan nilai orang itu kefahaman kita sedangkan kita tak kenal pun orang tu lagi, belajar jadi tolak-ansur. Banyak! Cuma monolog Ila itu terlalu banyak. Lagi-lagi dia mengomel tentang orang itu dan orang ini sampai saya jadi fed-up. Nasib baik dia hanya wujud dalam novel, jadi saya kena akur dengan ceritanya. Kalau tidak, saya memang angkat kaki dari hadap orang begini. Sigh.

No comments:

Post a Comment