Sunday, December 18, 2011

E762: Penulis yang Disayang Tuhan

Photobucket 

: 18 Disember 2011.
: Malam, angin kuat sangat.
: Terima kasih, budak kecik.
: Air Kosong & Sosej Blackpepper.
: Maxi Pyjamas Kaler Biru.
: Bertaut Kasih - Cerekarama TV3.
: Ku Pendam Sebuah Duka by Khatijah Ibrahim.

Novel ni dibeli pada bulan Oktober yang lalu, ketika mood membeli novel berada pada puncak paling tinggi sampaikan menimbun rasanya novel yang dibeli dari yang dihabiskan bacaannya. Dan sekarang, saya sedang berusaha untuk menghabiskan bacaan semua novel yang saya sudah beli. Kat rumah ni ada lebih kurang lapan buah novel. Itu belum lagi dikira dengan novel-novel yang saya tinggalkan di Ipoh sebab tak mampu nak pikul bawa balik semuanya. 

Penulis yang Disayang Tuhan karya Bahruddin Bekri. Ya, lagi Bahruddin Bekri. Nak buat macam mana. Bila hati sudah jatuh sayang pada cara penulisannya, dan juga falsafah kehidupan yang dibawakan menerusi setiap novel-novelnya (padahal baru baca lima buah karyanya sahaja). Tapi, novel ini lain sikit daripada yang sebelumnya. Ini lebih kurang buku teks untuk belajar teknik penulisan novel tapi dibawakan dalam bentuk santai dan masih ada ceritanya yang tersendiri. 
"Tiga orang yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah adalah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah, seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah untuk menjaga kehormatannya." - Hadis riwayat Thabrani.
Kisah kali ini berkisarkan seorang penulis bernama Usamah yang sudah berputus asa dengan dunia penulisan akibat novel-novelnya yang dikritik hebat oleh seorang yang bernama Abu Penapi. Kemudian, Usamah telah ditawarkan kerja oleh Johari Salim, seorang penulis veteran tapi dengan syarat - Usamah harus bertemu dengan lima orang bekas penulis dan juga mengajar seorang gadis untuk menyintai penulisan. Dari tugasan-tugasan inilah, teknik-teknik penulisan novel diselitkan dan diceritakan dengan penuh teliti. Selain itu, cerita Usamah melayani karenah jiran-jiran setinggan yang memegang status pendatang tanpa izin juga menghiburkan. Haip, siapa kata kisah ini tak ada kisah cinta manusia. Kan ada Adinda Aisyah. Sengih. 
Sabar itu adalah sampan yang kukuh dan bakat itu adalah dayung. Kamu akan tetap sampai ke destinasi walaupun tanpa dayung, sama ada lambat atau cepat. Tetapi, kamu tetap tidak akan kemana-mana sekiranya kamu tidak ada sampan ataupun sampan kamu itu bocor. [m/s 18]
Menulis itu bukan sekadar mencoretkan kata-kata di atas kertas bagi memberitahu dunia berkenaan diri kita. Tetapi menulis itu juga adalah berkongsi sesuatu yang kita tahu. [m/s 44]
Orang yang benar-benar cintakan sesuatu tidak perlu banyak sebab dan berkata-kata bagi membuktikan perkara yang dicintai mereka itu memberi manfaat kepada mereka. [m/s 279]
Untuk seseorang yang berkeinginan untuk bergelar penulis, saya rasa naskhah ini antara naskhah yang patut dibaca oleh bakal-bakal penulis atau sesiapa sahaja yang ingin mendapatkan ilmu-ilmu penulisan. Di dalam naskhah ini ada bukan sekadar ilmu penulisan tapi lebih dari itu. Naskhah ini mengajar kita bagaimana untuk menjadi seorang penulis yang disayang Tuhan. 
Penulis adalah manusia yang fasih berpura-pura - mampu menulis bahagia pada saat hati derita, tega mengukir senyum walau hatinya benci. Penulis juga adalah manusia yang dekat dengan neraka jika menulis sesuatu yang jelek dan menghitamkan hati manusia tetapi penulis juga manusia yang dekat dengan syurga pada saat tulisannya membuatkan manusia lain berusaha menjadi hamba yang mencari reda dan rahmat Tuhan.  

2 comments:

  1. DK suka dan terkesan untuk footnote yang paling bawah sekali. Menulis - sama ada membawa manusia-manusia yang lain membaca ke Syurga mahupun Neraka. InsyaAllah sama-samalah memperbaiki diri dan bentuk penulisan kita. =)

    ReplyDelete
  2. insyaAllah. sama-samalah kita berusaha mencari reda dan rahmatNya.

    ReplyDelete