Tuesday, September 20, 2011

E726: Addin & Benz

Photobucket

Ini novel versi kembar tapi tak serupa. Sebenarnya, aA + bB yang diterbitkan dulu dan Tunas itu adalah kisah 'flashback' mereka sebenarnya. Tapi kalau ikut kepala saya, baca Tunas dulu kemudian barulah baca aA + bB. Baru akan lebih faham cerita. Kalau tak, mana mungkin saya sanggup hadap aA + bB sekali lagi sebaik sahaja habis baca Tunas.

Nur Addin Shah atau Didi, errrr Head Girl.
Muhammad Addi Shah atau Kucai.

Tunas. Ini kisah budak sekolah, lebih tepat lagi cerita tentang budak-budak asrama. Kisah yang ceria dengan peel dan kerenah bermacam-macam watak. Kisah si kembar berdua ini yang menjalani zaman persekolahan di Kolej Tunas. Addin, budak walkman yang berkepala ferum merangkap penjenayah sekolah kelas satu. Kesalahan? Tampar pipi anak orang, pecah masuk bilik HEM sebab nak ambil barang rampasan, mandi air suling dekat lab dan banyak lagi. Itu waktu Form 4, waktu baru masuk kolej tu. Tapi masuk ke Form 5, dia dipilih sebagai Head Girl dan terus kena letak jawatan as penjenayah sekolah kelas satu. Dan jawatan itu diambil alih oleh juniors, Magnificent 7. 

Tak banyak pun yang dapat grab from this novel, tapi adalah juga. Kisah macam mana Kucai as a Head Boy cuba untuk merubah kebiasaan yang berlaku di sekolah tersebut antaranya mewajibkan solat berjemaah lima kali sehari, ceramah agama setiap minggu dan banyak lagi. Kebanyakannya adalah berasaskan Islam. Dan juga prinsip asas Magnificent 7 yang sangat-sangat aku suka. 
Kesempurnaan orang lain menyempurnakan kekurangan diri kita. Sebab takkan ada manusia yang perfect dan tau segala benda. Sebab tu manusia saling perlukan manusia untuk terus tegak berdiri kalau nak terus hidup dalam dunia ni. [393]
aA + bB. Kisah ini lebih tertumpu pada dua watak ini, Nur Addin Shah dan Benz Alif. Hubungan kedua-duanya tak pernah baik, sampai kawan baik Addin yang bernama Fisha menjadikan mereka sebagai contoh untuk menerangkan mengenai Teori Tangan Kiri Fleming. Eh silap, pernah nak baik tapi di'spoil'kan oleh Benz sendiri walaupun tujuan dia sebenarnya baik. Tapi dalam Tunas, mereka dikahwinkan. Benz menurut kata keluarga dan Addin sekadar memenuhi janjinya dengan Kucai. Hanya satu yang Addin tak sedar. Benz itu memang dah lama sukakan dia. Since mereka di Kolej Tunas, walaupun lepas tu Benz macam dah putus asa sebab dia tahu Addin sangat marahkan dia sampailah saatnya bila bumi Leiden itu muncul sebagai pemadam noktah putus asanya. 
Kita belajar daripada ujian, kita belajar daripada pengalaman, kita belajar untuk menerima ketentuan, kita belajar untuk yakin pada janji Tuhan, kita belajar untuk faham erti memahami dan kasih sayang. Kita belajar dari segalanya, yang kembali membawa kita kepada Dia tak kira jika belok ke selatan atau utara sekalipun. [467]
Naskhah ini berkisahkan tentang bagaimana untuk menjadi dewasa. Bagaimana untuk belajar mengenal diri sendiri, mengenal erti tentang apa yang dicari dalam hidup. 
Dari Tunas, hati saya tercuit dek satu baris dialog, say it when only you mean it. Saya pernah katakan itu pada budak kechik tapi dia tak pernah ambil kisah. Dan lepas tu semuanya jadi. Kalaulah dia ambil serius kata-kata saya itu. Ish. 

1 comment:

  1. saya memahami erti dewasa dan perjalanan hidup ini....memang kena baca, supaya kita tahu erti hidup

    ReplyDelete