Sunday, July 8, 2012

E814: Langit Vanilla

langit vanilla

Buku yang saya jamah ketika awal-awal saya berpindah masuk ke rumah baru, balik kepada hidup yang lama tanpa internet dan televisyen. Eh, tulisan itu ditulis Wany Ardy sendiri cumanya beliau tersalah sangka. Buku ini bukan hadiah dari seseorang tetapi diminta-tolong-belikan sahaja. Tapi tak mengapa. Beli untuk diri sendiri pun kira hadiah juga apa. Biasalah, forever alone kan? Muahaha.

Langit vanilla, naskhah yang buat saya jatuh cinta kembali pada dunia puisi. Errr, lama sudah saya tinggalkan dunia puisi, since saya jatuh cinta pada cerpen dan novel. Ya, zaman sekolah dulu saya pernah ada empat buah buah kecil untuk semua puisi-puisi saya. Unluckily, buku-buku itu entah kemana pergi, hanya ada satu dalam simpanan saya. 

Naskhah ini
- ada jiwa.
- ada rasa.
serba ada - semuanya.

Buku ini bila baca ketika rabak, boleh buat ubat penenang. Bila baca waktu ria, boleh jana senyum melebar dan berlarutan. Bila baca waktu hilang harapan, boleh tolong binakan jambatan semangat. Memang tak banyak, tapi sedikit sebanyak boleh pujuk hati dan jiwa yang hidup ini memang penuh macam-macam rasa, asal kita tahu mana waktu patut kita terus melangkah dan mana waktu yang patut kita berhenti sekejap dan ingat Tuhan.

Sabar boleh jadi benda paling payah.
Ada masa dia jadi benda yang kita dengar pun dah benci.
Tapi itulah satu-satu jaring yang pegang kita dari jatuh gaung.
Tak ada dia kita boleh mati.
- Jatuh Gaung, 133.

Rasa macam nak hadiahkan pada seseorang naskhah ini, tapi entahlah. :'(

3 comments:

  1. best eyh? macam nak beli bagi si Dia..=D

    ReplyDelete
  2. confirm nak beli! sebab tengok si Dia like page Wani Ardy tuu..=D thanks dear..secara tak sengaja sumbang idea..:P

    ReplyDelete