Sunday, November 27, 2011

E756: Tulis Cinta Dalam Hati

Photobucket 

: 01.27AM.
: Malam.
: Rindu nak tengok Encik BB. Adeh.
: Kisses... huuuu.
: Maxi Pyjamas.
: Cerekarama TV3; Sebelum Lima Perkara.
: Gemuruh by Faizal Tahir.

Tulis Cinta Dalam Hati tulisan Salina Ibrahim, yang merupakan salah seorang daripada penulis kegemaran saya. Buku ini saya sambar waktu terlihat kelibatnya di rak buku Popular dua bulan lepas. Disebabkan ada tugasan, jadi saya pilih novel ini untuk dibaca sebab nipis sahaja. Yelah, ada novel yang tebal-tebal yang dibeli lagi lama dari itu tapi saya simpan dulu sebab takut tak terkejar dek tugasan. Novel kalau dah sedap dihadap, susah nak ditinggal. Sengih.

Home sweet home, kata orang. Tiada tempat yang paling nikmat selain rumah sendiri. 263

Ada orang kata, bosan asyik baca kisah berkenaan cinta. Tapi mungkin yang berkata tu tak sedar yang kita hidup dalam dunia ini memang berasaskan cinta. Pendek akal pun iya juga kot. Cinta itu kan besar maknanya, besar ruang lingkupnya. Cinta pada Allah SWT, cinta pada nabi, cinta pada keluarga dan saudara, cinta pada buku, bukankah itu semua juga dipanggil cinta? Senyum sinis. Dan kisah kali ini membawa saya menyelusuri kisah Umairah yang mencari cinta pada orang di sekelilingnya. Orang kata, dia kaya dengan kasih sayang sebab dia ada tiga ayah dan tiga ibu tapi dia sikit pun tak merasai kasih sayang itu, malah dia membawa dirinya jauh dari cinta itu. Dalam erti kata lain, Mai menafikan kasih sayang keluarganya itu kerana dia berprasangka buruk.

Keakraban tidak boleh dinilai dengan hubungan darah semata-mata. Keakraban boleh tercetus kerana dasar percaya dan mempercayai. 226
Kita tidak boleh memilih adik-beradik. Adik-beradik itu didatangkan kepada kita dengan segala macam perangai dan seribu satu karenah. Kita terima mereka seadanya. Kita jangan buat musuh dengan mereka. Mereka didatangkan kepada kita bagi lengkap-melengkapi satu sama lain. Mereka adalah pelengkap kita. 265
"Mak tidak penat buat perkara yang sama dari dahulu sampai sekarang?" Umairah bertanya. Emak tergelak kecil dan menjawab, "Tidak akan rasa penat, apabila kita buat dengan penuh kasih sayang, demi orang yang kita sayang." 267

Dulu, saya juga pernah mempersoalkan ini. Kenapa saya mesti jadi anak perempuan sulung dalam keluarga, kenapa tidak hanya saya seorang sahaja? Ya, bunyinya agak tamak di situ. Saya tak pernah ada jawapan tu sampailah saya habiskan bacaan buku ini. Saya baru sedar yang Allah bagi adik perempuan pada saya sebab Dia tahu yang saya tak kuat untuk pertahankan keluarga saya seorang diri. Adik perempuan saya boleh naik angin tak semena-mena kalau ada yang bercakap mengenai keluarga kami sebab kadang-kadang cerita itu kedengaran agak tak berasas sebab adik saya gagah perkasa. Saya ini gagah sahaja tapi tak cukup perkasa. Dan Dia juga mungkin nak bagi chance pada saya merasai hantaran langkah bendul. Gelak kuat-kuat. Kalau adik lelaki kahwin dulu, saya tak dapat apa pun. Kan? Gelak lagi. 

Ia bukan kisah berkenaan aku cinta kau, kau cinta dia dan dia cinta orang lain. Ini kisah berkenaan cinta terhadap ahli keluarga sendiri yang mana kita tidak diberikan pilihan sama ada untuk mengasihi ataupun tidak melainkan kasihkan saudara kita itu semata-mata. Bak kata pepatah, air dicincang tak akan putus. Teruk mana pun bergaduhan, kasar mana pun melawan kata, pasti akhirnya kita akan duduk semeja dan saling berbicara sampai tak sedar waktu. Indahkan berkeluarga. Senyum.

Malam nanti ada perlawanan hidup mati Harimau Muda menentang Bahrain untuk Kelayakan Olimpik 2012. Go, go anak-anak rimau. Tapi jujurnya, saya rindukan gerak lincah kapten Skuad Sukan Sea 2011. Aduhai la, rindu pula pada anak orang.

1 comment:

  1. Salam ziarah. Ulasan buku yang sama daripada saya. :) Jemput baca.

    http://wanariahamiza.blogspot.com/2013/11/tulis-cinta-dalam-hati.html

    ReplyDelete