Sunday, October 30, 2011

E744: Hanamizuki

Photobucket
Image Source: Google Images
: 02.50AM.
: Malam, biasa-biasa saja.
: Lenguh belakang.
: Dinner; Bihun Sup Mak Endah & Teh O Ais.
: Maxi Pyjamas.
: Movie; The Things.
: Hanamizuki by Yo Hitoto.

Saya tak berniat mahu review filem ini pun sebenarnya, tetapi disebabkan saya suka akan tema yang diangkat oleh filem ini jadi saya pun menulis review ini. May your love bloom for hundred years? Kisah ini berkenaan dengan Sae, si gadis yang menyimpan hasrat mahu belajar di Tokyo dan juga Kohei, si nelayan. Kisah mereka bermula bila mereka bertemu ketika berlakunya satu peristiwa di dalam train ketika masih bersekolah tinggi. Kemudian, Sae meninggalkan Hokkaido untuk melanjutkan pelajaran, dan ketika inilah satu demi satu cabaran menduga. 

We can survive the distance, right? 

Ini kisah long-distance relationship. Dan, dalam banyak-banyak dugaan yang terjadi, saya paling terkesan pada babak di mana Kohei melepaskan Sae kerana sedar perbezaan yang wujud antara mereka. Kohei melepaskan Sae dan membiarkan Sae mengejar cita-cita sementara dia meneruskan survive untuk hidup. Sae, go live your dream. Padahal, jauh dalam hatinya dia masih terlalu sayangkan Sae. 

Photobucket
Photobucket


Photobucket

Photobucket

Jangan risau, endingnya masih lagi mampu untuk memberikan senyuman. Bercinta, broken-up, survive hidup dengan orang lain, dan bertemu kembali. Jujurnya, ending filem ini betul-betul mengganggu fikiran saya, buat saya berfikir dan membayangkan sesuatu yang saya sendiri tak pasti mampu berlaku atau tidak. Kun fayakun, kalau Allah kata jadi maka jadilah. Kan?

Hey peminat Ikuta Toma, Yui Aragaki, Osamu Mukai! Apa lagi, tonton. :)

2 comments:

  1. LOL! aku baru ulang tengok cerita nii..=)

    *ada berita baik..=)

    ReplyDelete
  2. kau ulang tengok, aku baru first time tgk. HEHE.

    *berita apakah? jeng3.

    ReplyDelete